HISTORIC ERIKOISVAKIO/GTS

Historic Erikoisvakio/GTS, ikäkausien E-I kalusto koostuu kansainvälisen FIA liite K:n mukaisista erikoisvakio-, ja GTS-autoista. Auton tulee olla luokiteltu omalla ikäkaudellaan. Autoa saa virittää ikäkauden, mutta säännöt rajaavat muutokset sellaisiksi, joita oli automallilla käytössä vain kyseisellä ikäkaudella. Nykypäivää ovat ainoastaan turvavarusteet, joiden on oltava tämän päivän vaatimusten mukaiset.

Historic-autojen määräykset (Liite K): https://www.autourheilu.fi/lajit/historic/saannot/

HRF:n kilpailuissa autot jaetaan eri luokkiin ikäkausittain ja sylinteritilavuuden mukaan seuraavasti:

Ikäkaudet E-F (1.1.1947-31.12.1965):
  • F/A: yli 2500cc
  • F/B: enint. 2500cc
  • F/C: enint. 1600cc
  • F/D: enint. 1300cc
Ikäkausi G (1.1.1966-31.12.1971):
  • G/A: yli 2500cc
  • G/B: enintään 2500cc
  • G/C: enintään 1600cc
  • G/D: enintään 1300cc
Ikäkausi H (1.1.1972-31.12.1976):
  • H/A: yli 2000 cc
  • H/B: enintään 2000 cc
  • H/D: enintään 1300 cc
Ikäkausi I (1.1.1977-31.12.1981):
  • I/A: yli 2000 cc
  • I/B: enintään 2000 cc
  • I/D: enintään 1300 cc

HISTORIC VAKIO/GT

Historic Vakio/GT -autot ovat ikäkautensa "ykkösryhmän" mukaisia sarjatuotantoautoja. Autoissa sallitaan vain perusluokituksen mukainen tekniikka. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ne ovat viritysasteeltaan hyvin pitkälti siinä kunnossa kuin tehtaalta lähtiessään. Turvavarusteiltaan nämäkin ovat kuitenkin nykypäivän mukaisia.

Historic-autojen määräykset (Liite K): https://www.autourheilu.fi/lajit/historic/saannot/

HRF:n kilpailuissa on oma luokkansa ikäkausien G ja H (1.1.1966–31.12.1981) vakio/GT -autoille:

Ikäkaudet G-H1 (1.1.1966-31.12.1975):
  • G-H1/r1A Ikäkaudet G - H1, yli 1600cc
  • G-H1/r1C Ikäkaudet G - H1, enint. 1600cc
  • G-H1/r1D Ikäkaudet G - H1, enint. 1300cc
Ikäkaudet H1-I (1.1.1976-31.12.1981):

  • H2-I/r1 ikäkaudet H2 – I, tilavuus vapaa

Historic Formulat

Historic Formula -kalusto Suomessa kattaa tällä hetkellä laajan kirjon monopostoja. Lähes kaikilla Historic Formuloilla on ajettu kilpaa ikäkautenaan eli autoyksilöt omaavat kilpailuhistorian. Merkittävässä tienraivaajan osassa maamme formulahistoriassa ovat olleet ennen ja nyt historic racingissa Volkswagenin Type 1 -tekniikkaan (VW kupla) perustuvat Formula V:t vuosilta 1966–1981. Formula Fordit ovat uudempia kuin 1990-vuosimalliset ja niissä on Kent-, Zetec- tai Duratec-moottori. Muita historiallisia monopostoja ovat mm. Formula Juniorit sekä uudemmat Formula Super Veet. Formula 4:set perustuvat 80- ja 90-lukujen Formula kolmosiin, joihin on vaihdettu moottoriksi pienempi ja edullisempi VW/Audi- moottori. Formula 3:sissa uusin sallittu runko on vuoden 1999 säännönmukainen. Historic Formulat ajavat kansainvälisillä FIA liite K:n sekä aikakautensa säännöillä.

LUOKKAJAKO

Historic Formulat (FIA Liite K)

  • A - Yksipaikkaiset rata-autot, ikäkaudet E-F (1947-65); Esim. Formula Midget, Junior, Formula 3
  • B - Formula V 1-kaasutin, ikäkausi G (1966-71)
  • C - Formula V 2-kaasutin, ikäkausi H-I (1972-81)
  • D - Formula Ford 1600, ikäkaudet G-J (1966-2001)
  • E - Formula Super Vee, ikäkaudet H-I (1972-82)

HRF-Formulat

  • F - Formula 4, 1996 asti
  • G - Formula 3, 2001 asti
  • H - HRF Formula Ford Kent 1600 + Zetec
  • I - VW1600
  • J - HRF Formula Ford Duratec

Historic Formula B (FV ikäkausi G) säännöt

Historic Formula C (Formula V 2-kaasutin, ikäkaudet H-I) säännöt

Historic Formula D (Formula Ford) säännöt

    Poikkeukset
  • moottorin osia ei tarvitse sinetöidä
  • autojen alkuperäinen runkorakenne hyväksytään ilman valmistajan todistusta
  • renkaina saadaan käyttää vain Avon ACB10.

Historic Formula F (Formula 4 vuoteen 1996 asti) säännöt 2021

Historic Formula G (Formula 3) säännöt 2021

HRF FF1600 säännöt 2022

I - VW1600 säännöt 2022

Roadsport

Suuren suosion saavuttanutta Roadsport-harrasteautoluokkaa ajetaan HRF ry:n sisäisenä ratasarjana. Se on tarkoitettu ennen 1.1.1991 (Ikäkausi 1) tai ennen 1.1.2001 (Ikäkausi 2) luokitelluille kaksivetoisille tehdastekoisille autoille, joille löytyy FIA:n hyväksymä luokitustodistus (luokat A-C ja 2A-2C) tai Suomen tyyppikatsastustodistus (luokka V8). Myös luokittelemattomalla autolla voi ajaa mikäli HRF ry:n hallitus myöntää hakemuksesta kilpailuluvan.

Ikäkausi 1, luokat A-C ja V8

Ikäkauden 1 säännöt sallivat varsin vapaan rakentelun toimien oivallisina puitteina rata-ajosta kiinnostuneille harrastuspohjalla toimiville rakentelijoille ja tiimeille. Vuosien saatossa radalla on esiintynyt joukko erilaisia automerkkejä/malleja, teknisiä ratkaisuja ja nähtävää. Yleisölle luokat tarjoavat näyttävän tekniikan lisäksi tasaisia kamppailuja. Kilpailijoille luokat ovat kanavana rehtiin kilpa-autoiluun kohtuullisin kustannuksin.

Ikäkausi 2, luokat 2A, 2B ja 2C

Ikäkausi 2 tarjoaa kanavan kilpailla 80-90-lukujen A- ja N-ryhmäläisillä kilpa-autoilla. Tekniset säännöt perustuvat vuoden 1997 A-ryhmän sääntöihin muutamin lievennyksin. Näihin luokkiin sopivaa valmista kalustoa ja rakenteluaihioita on maassamme paljon. Luokat ajetaan pääsääntöisesti yhdessä ikäkauden 1 kanssa.
Ote vuoden 1997 sääntökirjasta. Näitä sääntöjä sovelletaan Roadsport ikäkauteen 2

LUOKKAJAKO

Ikäkausi 1
  • Luokka A - vertailuluku 3.8-5.49 kg/hv
  • Luokka B - vertailuluku 5.5-6.99 kg/hv
  • Luokka C - vertailuluku 7.00- kg/hv
  • Luokka V8 - vapaastihengittävät V8-moottoriset, yli 3.5 l
Ikäkausi 2
  • Luokka 2A - Yli 2000cc
  • Luokka 2B - enintään 2000cc
  • Luokka 2C - enintään 1400cc ja V1600 -autot, joiden mallisarja on aloitettu ennen 1.1.2001

Roadsport säännöt 2024

Subaru Sport

F1-maailmanmestari Keke Rosbergin vuonna 1990 lanseeraama Subaru Sport 2200 on perinteikkään van Diemenin rakentama avoin kaksipaikkainen kilpa-auto. Moottorina ja vaihteistona käytetään Subarun sarjatuotanto-osia. "Formulamaisesti" käyttäytyvä kevyt säädettävällä alustarakenteella varustettu kilpa-auto on vakiomoottorillakin vaikuttavaa katseltavaa. Subaru Sport -luokan kilpailutoiminnan ylläpitämisellä edistämme näiden Suomen autokilpailuhistoriallisesti mielenkiintoisten kilpa-autojen säilymistä ja pysymistä Suomessa.

LOCOST

Locost on luokka Lotus Seven -tyyppisille putkirunkoisille urheiluautoille jotka on rakennettu Ron Championin kirjan "Build Your Own Sports Car for as Little as £250 and RACE IT" mukaan. HRF tarjoaa näille autoille mahdollisuuden kilpailla omana luokkanaan samoissa lähdöissä Subaru Sportien ja SS1300 -autojen kanssa. Kilpailuihin hyväksytään autot jotka ovat kaikilta osin Locost Finlandin sääntöjen mukaisia ja myöskin kyseisten sääntöjen mukaan katsastettuja.

Lisäinfoa Locost Finlandin sivuilta: www.locostfinland.com

SS1300

SS1300-luokan kalusto koostuu edesmenneen Special Saloon -luokan kilpureista, joiden moottoritilavuus on enintään 1.3 litraa. Ne kilpailevat Subaru Sport -luokan kanssa samoissa lähdöissä omana luokkanaan ollen sen tapaan yksi HRF:n kerholuokista.

Kilpailuihin hyväksytään mukaan autot, joilla on ennen vuotta 1996 SS1300-luokkaan myönnetty katsastuskortti. Mikäli se puuttuu, on pystyttävä todistamaan, että kyseisellä yksilöllä on kilpailtu luokassa ennen kyseistä vuotta.

Käytössä ovat Special Saloonien vuoden 1996 säännöt painorajoituksineen. Vakaajat eivät kuitenkaan saa ulottua auton takaosassa alkuperäisten ääriviivojen ulkopuolelle ylhäältäpäin katsottuna. Turvallisuussääntöjä on myös päivitetty. Autoissa tulee olla 6-pisteen turvavyöt, FIA hyväksytty kilpailuistuin (hyväksynnän ei tarvitse olla voimassa) ja tulensammuttimet AKK:n liite J 2000 Art. 253.7 mukaan. Turvakehikon osalta pätee AKK:n kansallinen erivapaus käyttää ns. vanhan säännön mukaista kehikkoa (liite J 1996).

SS1300 säännöt 2010

Mini 1000

Suomen vanhin edelleen kisaava merkkiluokka, Mini Tonni kilpailee osana Historic Race Cupia. Mineissä on noin 100-hevosvoimaiset ja 1-litraiset moottorit, joiden kuutiotilavuuden voi nostaa alkuperäisosia koneistamalla 1030 cm2:iin. Jousitusmuutokset ovat mahdollisia sääntöjen puitteissa ja yksityyppirenkaat ovat Yokohaman 008:t (koko 165/70-10).

Kilpailemisen luokassa voi aloittaa jo 16 vuotiaana, kunhan kilpailulisenssi ja rataleima ovat voimassa.

Lisätietoja luokasta löytyy Mini-1000 Team ry:n sivuilta: http://www.minitonni.fi

Fiat Historic Ratapotti

Ikäkausien G–I Historic vakio- ja GT-autojen kanssa kilpailee samoissa lähdöissä Fiat Historic Ratapotti -kilpasarja. Tämän yksityyppikilpaluokan kalusto koostuu ykkösryhmän 1971–1981 Fiat 127:sta (Mk1 ja Mk2). Moottoritilavuutena on 903 cc (luokitustodistus 5414).

Lisätietoja https://www.historicrace.fi/Asiakirjat/Ratapotti_saannot_2022.pdf

HISTORIC RACE FINLAND RY
Kirjavakatu 1
15300 Lahti
Finland

© 2018 - Historic Race Finland ry.
All Rights Reserved.

Kilpailut
Luokat
Liity jäseneksi
Kilpailemaan
Infot
Arkisto