HRF:n rataluokat tarjoavat erinomaisen mahdollisuuden harrastaa rata-ajoa ja kilpailla herrasmiesmäisessä hengessä. HRF järjestää vuosittain eri luokille ratasarjan, joka koostuu sekä kerhokilpailuista että kalenterikilpailuista.

Kilpailuun osallistuaksesi tarvitset seuraavaa:

  1. HRF:n jäsenyys
  2. Kilpailulisenssi voimassa olevalla rataleimalla
  3. Henkilökohtaiset ajovarusteet
  4. Sääntöihin sopiva auto
  5. Auton asiapaperit
  6. "Historic henkeä"

1. HRF:n jäsenyys

^

HRF:n jäsenyys on ehtona kerhokilpailuihin ja ratasarjaan osallistumiselle. Mikäli kuulut jo johonkin toiseen autourheiluseuraan ja aiot kilpailla ainoastaan kalenterikilpailuissa, ei HRF:n jäsenyyttä vaadita. Tätä kuitenkin suositellaan sillä HRF:n jäsenenä saat mm. eri HRF -luokkien sääntökirjat vuosittain, kilpailukutsut muun etukäteisinfon kera sekä lopputulokset kaikkista HRF:n kilpailuista.

2. Kilpailulisenssi voimassa olevalla rataleimalla

^

Kun rataleimatutkinto on suoritettu anotaan AKK Motorsport ry:ltä:ltä (Autourheilun kansallinen keskusliitto) kilpailulisenssi, jonka voi anoa ennen tutkintoakin. Lisenssin saamisen ehtona on kuuluminen johonkin AKK:n alaiseen autourheiluseuraan, mieluiten HRF ry:hyn tässä tapauksessa sekä voimassaoleva ajokortti. Rataleimatutkintoja järjestetään AKK:n toimesta vuosittain yleensä keväisin. Tarkemmista ajankohdista saa tietoa esim. AKK:n kotisivuilta. Juniorilisenssin yhteydessä rataleiman säilyminen edellyttää vuosittain vähintään yhteen kalenterikilpailuun osallistumista. Kansallisen yleisen luokan lisenssin saa kun on hyväksytysti ajanut tietyn määrän kalenterikilpailuja. KV-lisenssi (kansainvälinen) vaatii lisäksi vuosittain lääkärintodistuksen. Lisenssi on voimassa kalenterivuoden kerrallaan. Kun vuosimaksu on suoritettu niin lisenssi postitetaan kilpailijalle. Samassa lähetyksessä tulee tuorein AKK:n autourheilun sääntökirja, josta löytyy mm. osa turvallisuussäännöistä.

3. Henkilökohtaiset ajovarusteet

^

Tarvitset vähintään seuraavat:

  • Kypärä
  • HANS-niskatuki
  • Tulelta suojaava kypärähuppu
  • Tulelta suojaava ajohaalari
  • Tulelta suojaava alusasu
  • Tulelta suojaavat käsineet
  • Tulelta suojaavat ajojalkineet
  • Tulelta suojaavat sukat

Tarkemmat tiedot varusteisiin kohdistuvista vaatimuksista saa HRF:n luokkakohtaisista sääntökirjoista sekä AKK:n autourheilun sääntökirjasta. (tekniset säännöt)

4. Sääntöihin sopiva auto

^

HRF:n kilpailuissa ajetaan seuraavien eri pääluokan mukaisella kalustolla:

  • Historic (vakio/-erikoisvakio/-GT/-GTS)
  • Historic Formulat
  • Roadsport
  • Subaru Sport
  • SS1300
  • Locost
  • Mini 1000
  • Fiat Historic Ratapotti

Valmis kilpuri tai kilpuriprojekti

Helpoimmin alkuun pääsee mahdollisesti hankkimalla valmiin auton, joita aina silloin tällöin tulee myyntiin kilpailijoiden uusiessa kalustoaan.

Historic-luokkaan soveltuu myös historic-ralliauto varsin pienin muutoksin. Esimerkkinä kuvan Hillman Imp jolla samana vuonna 1997 voitettiin sekä HRF ratasarjan Historic D-luokan että Motul Historic Rally Trophyn mestaruus.

Käypä vaihtoehto autoharrastajalle on myös auton ratakuntoon rakentaminen omin voimin. Moni nykyisistä historic- ja Roadsport-luokkien autoista onkin ollut alunperin omistajansa katukuntoinen harrasteajoneuvo, joka on sittemmin modifioitu rata-ajoon sopivaksi. Osan vaativimmista töistä voi - ja useinmiten kannattaakin - jättää ammattimiehen tehtäväksi esim. turvakehikoiden tekemiseen erikoistuneita yrityksiä löytyy useampia. Joka tapauksessa kannattaa muistaa, että kilpailun rasitukset ovat moninkertaiset verrattuna normaaliliikenteeseen, joten ennen ensimmäistäkään muutostyötä on auton perusrakenteiden oltava ehdottomasti kunnossa.

Aihiosta kilpuriksi

Luokasta riippumatta kannattaa rakentaminen aloittaa aina turvavarusteista. Vähimmäisvaatimukset vaihtelevat jonkin verran luokittain, mutta tyypillisimmät varusteet ovat seuraavat:

  • Turvakaari /-kehikko luokasta riippuen ( perehdy AKK:n sääntökirjan tekniikka-osioon )
  • Kilpakäyttöön tarkoitettu kuljettajan istuin (AKK:n sääntökirjan ja vanhentumisaikojen mukainen )
  • Sammutin tai kiinteästi asennettu sammutusjärjestelmä
  • Päävirtakytkin jota voidaan käyttää sekä auton sisältä että ulkoa
  • Paloseinät ohjaamon ja moottoritilan ja polttoainesäiliön välillä
  • Turvatankki
  • Moottorin öljynkeräyssäiliö
  • Monepellin ja tavaratilan kannen lisälukitukset

Seuraavaksi kannattaa keskittyä alustan rakentamiseen rata-ajoon soveltuvaksi. Sallitut muutokset vaihtelevat luokittain, mutta yleisenä periaatteena pätee se, että verrattuna katuautoon on jousitusta syytä madaltaa ja jäykistää ja etenkin iskunvaimennusta parantaa. Myös kallistuksenvakaajan jäykistäminen tai lisääminen on useinmiten paikallaan. Alustan kumipuslat kannattaa myös korvata jäykemmällä materiaalilla mikäli luokkakohtaiset säännöt sen sallivat. Pyöränkulmien säätäminen parhaiksi mahdollisiksi on vielä täysin oma taiteenlajinsa, missä autotyyppikohtaiset poikkeukset voivat olla varsin suuria. Alustan toimivuudella on paljon suurempi merkitys nopeiden kierrosaikojen syntyyn kuin usein luullaan. Oikein toimiva alusta mahdollistaa suuremmat sivuttaiskiihtyvyydet ja samalla myös kuljettajan on huomattavasti helpompi pitää oikeat ajolinjat verrattuna vikuroivaan, huonosti toteutettuun ratkaisuun.

Myös jarruilla on olennainen merkitys nopeiden kierrosaikojen saavuttamisessa. Niidenkin osalta vaihtelevat sallitut muutokset luokittain, mutta kaikissa tapauksissa kannattaa tehdä vähintään seuraavat parannukset:

  • jarrupalojen ja/tai -liinojen materiaali kilpailukäyttöön soveltuvaksi.
  • jarruneste kilpailukäyttöön soveltuvaksi

Edellä mainittujen asioiden ollessa kunnossa voidaankin siirtyä jo moottorin ja voimansiirron kimppuun. Sallitut muutokset vaihtelevat tälläkin sektorilla varsin suuresti, joten luokkakohtaiseen sääntökirjaan kannattaa taas tutustua tarkoin. Kannattaa myös pitää mielessä että palkinnot jaetaan vasta maalissa, joten luotettavuuteen kannattaa panostaa. Tämä tulee useinmiten ajan kanssa myös huomattavasti halvemmaksi vaikka kustannukset autoa rakentaessa tuntuisivatkin korkeilta. Moottorin paras mahdollinen viritysaste pitkälti autokohtainen ominaisuus. Joka tapauksessa on kokonaisuuden "ajettavuus" aina tärkeämpi kuin huipputeho jollain kapealla kierrosalueella.

Vaihteiston välitysten muuttaminen eri vaihteiden välisten portaiden pienentämiseksi on eduksi lähes kaikissa tapauksissa. Myös vetopyörästön välityssuhdetta on useinmiten hyvä nostaa, koska normaaliajoon verrattuna ovat käytettävät moottorin kierrokset huomattavasti korkeammat. Nämä yhdessä mahdollistavat sen, että moottorin huipputehon kierrosaluetta voidaan hyödyntää kaikissa tilanteissa. Tasauspyörästön lukon merkitys on rata-ajossa lisäksi varsin suuri koska sisäkaarteen puoleinen vetävä pyörä menettää otteensa rataan varsin helposti.

Kaikkea edellämainittua ei tietenkään tarvitse tehdä kerralla kunhan auto täyttää sääntöjen asettamat vaatimukset (ks. luokan sääntökirja). Auton suorituskykyä voi kehittää pikkuhiljaa kokemuksen ja rahavarantojen karttuessa, mikä pitkällä tähtäimellä vähentää myös turhia töitä ja hankintoja.

5. Auton asiapaperit

^
  • Katsastuskortti. Anotaan AKK:sta ellei sitä jo entuudestaan autolla ole. Kortti on autokohtainen ja siihen merkitään kilpailun katsastuksessa mahdolliset korjausta vaativat kohteet.
  • Kansainvälinen Historic-autojen HTP-passi tai tai kansallinen AKK-passi (vain historic-autot ja historic formulat). Passi anotaan AKK:sta ellei sitä jo entuudestaan autolla ole. Passin tulee olla voimassa.
  • FIA:n hyväksymä luokitustodistus (vain Roadsport A-C, V8) tai tyyppikatsastustodistus (vain V8) tai mikäli edelliset puuttuvat HRF:ltä etukäteen kirjallisesti haettu kilpailulupa (vain Roadsport A-C, V8).
  • Kilpailunumero. Säännöt määrittelevät, minkä kokoiset autoon tulevien numeroiden tulee olla ja mihin kohtaan ne tulee sijoittaa. Numerovalikoima on rajattu useimmissa luokissa. HRF:n ratasarjaan ilmoittautumisen yhteydessä saa vuosinumeron (voi esittää toivomuksen) joka on voimassa kaikissa kyseisen vuoden HRF:n kilpailuissa.
  • Liikennevakuutus. Kilpailijan on esitettävä todistus liikennevakuutuksesta kilpailutoimistossa kilpailupapereiden tarkastuksen yhteydessä.

6. "Historic henkeä"

^

Historic -kilpailuissa on tärkeää niin oman, kuin myös kanssakilpailijan, turvallisuuden ja kaluston kunnioittaminen ja vaaliminen. Veren maku suussa kilpaileminen ja ehdoton voiton tavoittelu hinnalla millä hyvänsä ei kuulu näihin ympyröihin. Tärkeää on, että kilpailutapahtumissa viihtyvät kaikki niin yleisö, toimitsijat kuin kilpailijatkin ja tämä henki pysyy yllä jatkossakin.

HISTORIC RACE FINLAND RY
Kirjavakatu 1
15300 Lahti
Finland

© 2018 - Historic Race Finland ry.
All Rights Reserved.

Kilpailut
Luokat
Liity jäseneksi
Kilpailemaan
Infot
Arkisto