30. Historic Grand Race -viikonlopun kilpaluokat

Historic erikoisvakio- ja GTS-autot

Historic vakio/GT -luokissa noudatetaan kansainvälisiä FIA:n liite K:n sääntöjä. Autot ovat ikäkautensa mukaisia, ainoastaan turvavarusteet ovat nykyaikaiset. Suomessa luokan kilpakalusto jaetaan ikänsä perusteella ikäkausiin: E–F ja G–I. Ikäkauden E - F autot ovat valmistettuja ennen vuotta 1966, kun taas ikäkauden G autot ovat vuosilta 1966–71, H autot vuosilta 1972–76 ja I autot vuosilta 1977–81, tai niillä ajettu kilpaa aikakautenaan. Lisäksi ne jaetaan vielä luokasta riippuen eri sylinteritilavuusluokkiin. Historic erikoisvakio- ja GTS-autoja saa virittää, mutta muutosten tulee olla sellaisia, jotka olivat käytössä ja hyväksyttyjä jo alkuperäisellä aikakaudella. Moni radalla nähtävä auto onkin aloittanut kilpailu-uransa jo yli 50 vuotta sitten.

LUOKKAJAKO:

F/A - yli 1600 cc, ikäkaudet E–F
F/C - enintään 1600 cc, ikäkaudet E–F
F/D - enintään 1300 cc, ikäkaudet E–F
E-G1/E - enintään 1000 cc, ikäkaudet E-G1
G/A - yli 1600 cc, ikäkausi G
G/C - enintään 1600 cc, ikäkausi G
G/D - enintään 1300 cc, ikäkausi G
H - tilavuus vapaa, ikäkausi H
I - tilavuus vapaa, ikäkausi I


Historic vakio- ja GT-autot, ikäkaudet G-I

Ikäkausien G – I (1.1.1966 – 31.12.1981) vakio/GT -autot ovat ikäkautensa "ykkösryhmäläisiä" – sarjatuotantoautoja, joissa on perusluokituksen mukainen tekniikka. Ne kilpailevat muiden historic-luokkien tapaan FIA:n liite K:n säännöillä.

LUOKKAJAKO:

G-H1/r1A - yli 1600 cc, ikäkaudet G–H1
G-H1/r1C - enintään 1600 cc, ikäkaudet G–H1
G-H1/r1D - enintään 1300 cc, ikäkaudet G–H1
H2-I/r1 - tilavuus vapaa, ikäkaudet H2–I



Fiat Historic Ratapotti

Fiat Historic Ratapotti -sarja ajaa muiden ykkösryhmäläisten joukossa. Sen kalusto koostuu huokeasti ylläpidettävistä Fiat 127:sta (ryhmä 1), jotka ovat vuosimalliltaan 1971–81 (Mk1 ja Mk2). Moottorina näissä on 903 cc, jota ei saa virittää. Autot ovat luokitustodistuksen 5415:n sekä sallituiden muutoksien mukaisia.


Historic Formulat

Historic Formulat ovat pääsääntöisesti aitoja ja alkuperäisiä aikakautensa kilpailuhistorian omaavia kilpa-autoja. Merkittävässä tienraivaajan osassa maamme formulahistoriassa ovat olleet Volkswagenin Type 1 -tekniikkaan (VW kupla) perustuvat Formula V:t vuosilta 1966–1981. Muita lähdöissä nähtäviä historiallisia monopostoja ovat Formula Fordit. Historic Formulat ajavat kansainvälisillä FIA liite K:n, sekä Formula V:t lisäksi aikakautensa Formel V Europa -säännöillä.

LUOKKAJAKO:

B - Formula V 1-kaasutin, ikäkausi G (1966–71)
D - Formula Ford 1600, ikäkaudet G–J (1966–90)


Roadsport

Roadsport on HRF:n sisäinen luokka. Alunperin se luotiin Harrasteautoluokka-nimisenä autoille, jotka jostain syystä jäävät Historic-sääntöjen ulkopuolelle. Se nauttii suosioita varsinkin sellaisten kilpailijoiden keskuudessa, jotka haluavat kehittää ja rakentaa autojaan monipuolisemmin. Peruslähtökohtana on että auton on oltava FIA:n luokittelema (tai V8-luokan osalta tyyppihyväksytty) ennen vuotta 1985 (ikäkausi 1) tai ennen vuotta 1997 (ikäkausi 2) ja sen on oltava kaksivetoinen sekä tehdasvalmisteinen. HRF ry voi myöntää kilpailuluvan myös ikäryhmän 1 luokittelemattomalle autolle hakemuksesta. Säännöt sallivat muuten varsin vapaan rakentelun. Moottori on vapaa teho/painosuhteen rajoissa (ikäkausi 1), mutta V8-luokassa V8-moottorin on oltava lisäksi vapaasti hengittävä. Ikäkauden 2 autojen rakentaminen on rajoitetumpaa. Säännöt aikaansaavat sen että tasaväkisissä kärkikamppailuissa nähdään hyvinkin erityyppisiä autoja.

LUOKKAJAKO:

Ikäkausi 1 (ennen 1.1.1985 luokitellut) Autot jaetaan laskennallisen tehon ja todellisen painon perusteella kolmeen luokkaan, jonka lisäksi on V8-moottorisille, yli 1150 kg painaville, autoille oma luokkansa.

V8 – V8-moottoriset (yli 3.5-litraiset)
A – 3.8-5.49 kg/hv
B – 5.5-6.99 kg/hv
C – 7.00- kg/hv

Ikäkausi 2 (ennen 1.1.1998 luokitellut)
2A – sylinteritilavuus yli 2000 cc
2B – sylinteritilavuus enintään 2000 cc


Subaru Sport

Subaru Sportit ovat englantilaisen Van Diemen -tehtaan rakentamia täysverisiä kilpailukäyttöön tehtyjä kaksipaikkaisia urheiluautoja. Luokka saapui Suomen radoille Keke Rosbergin lanseeraamana vuonna 1990. Suomeen toimitetut autot varustettiin Subarun 2,2-litraisella moottorilla ja vaihdelaatikolla. Ratakaudesta 2010 lähtien luokka on käyttänyt aiemman Van Diemen SR Sport –luokkanimensä sijaan historiallista Subaru Sport -nimeä. Autojen tekniikka koostuu edelleen alkuperäisen luokan mukaisista Subarun sarjatuotanto-osista.


SS 1300

SS 1300 -luokanautot ovat entisen Special Saloon -luokan autoja, joiden sylinteritilavuus on alle 1,3 litraa. Kilpailuihin hyväksytään autot joilla on joko katsastuskortti tai kilpailuhistoria Special Saloon -luokasta vuodelta 1995 tai aiemmin. Säännöt vastaavat vuoden 1996 Special Saloon -luokan sääntöjä painorajoituksineen, poikkeuksena ilmanohjaimia ja turvallisuussääntöjä koskevat päivitykset. Näitä autoja on aikoinaan ollut SM-kilpailuissa varsin runsaasti ja nyt ne keräävät kilpahistoriaa HRF:n kisoissa.


Locost

Locostit ovat kisanneet vuodesta 2004. Luokka on tarkoitettu Lotus Seven -tyyppisille putkirunkoisille urheiluautoille. Kyseessä on siis yksityyppiluokka Ron Championin kirjan, Build Your Own Sports Car for as Little as 250 pounds and RACE IT mukaan rakennetuille autoille. HRF:n kilpailuihin hyväksytään autot jotka ovat Locost Finlandin sääntöjen mukaisia. Autoissa voi olla moottorina mikä tahansa nelisylinterinen ja -tahtinen rivimoottori, joita on valmistettu vähintään 5000 kpl.


Mini 1000

Suomen vanhin edelleen kisaava merkkiluokka, Mini 1000 kilpailee osana Gulf Historic Race Cupia. Mineissä (MK1, MK2, MK3, K4, MK5, MK6 tai MK7 ja identtisten henkilöautojen korit) on noin satahevosvoimaiset BMC/BLMC 998 ccm moottorit, joiden kuutiotilavuuden voi nostaa alkuperäisosia koneistamalla 1030 cm³:iin. Kilpailemisen luokassa voi aloittaa jo 16-vuotiaana AKK:n eriluvalla, kunhan kilpailulisenssi ja rataleima ovat voimassa.