Historic Grand Race är Finlands största historiska banracingtävling, deltävling i Gulf Historic Race Cup. Tävlingen arrangeras den 20.–21. augusti på Ahvenisto motorbana i Tavastehus (Hämeenlinna).
På programmet finns tidsträningar och tävlingar (2 heat/ klass). Uppe på åsen på den s.k. hobbybilsparkeringen finns en klassikerutställning bägge dagarna (klassikerfordon 30 år eller äldre).
Välkommen till en spännande och nostalgisk tävlingshelg!
Tävlingsklasser
Historic Formelbilar (enl FIA App K)
A - ensitsiga tävlingsbilar, åldersklasser E-F (1947–1965)
B - Formel V 1-förgasare, åldersklass G (1966–1971)
C - Formel V 2-förgasare, åldersklass H–1 (1972–1981)
D - Formel Ford 1600, åldersklasser G-J (1966–1990)
E - Formel Super Vee, åldersklasser H-I (1972–1981)
F - Formel 4, t.o.m. 1996
G - Formel 3, 1990–2001
H - Formel HRF FF1600 + Zetec
I - Formel VW1600
Historic Standard/GT/GTS/GTP (enl FIA App K)
F/A - över 2500 cc, åldersklasser E-F
F/B - t.o.m. 2500 cc, åldersklasser E-F
F/C - t.o.m. 1600 cc, åldersklasser E-F
F/D - t.o.m. 1300 cc, åldersklasser E-F
E-G1/E - t.o.m. 1000 cc, åldersklasser E-G1
F/GTP - Grand Touring Prototype, åldersklass F, motorvolym fri
G/A - över 2500 cc, åldersklass G
G/B - t.o.m. 2500 cc, åldersklass G
G/C - t.o.m. 1600 cc, åldersklass G
G/D - t.o.m. 1300 cc, åldersklass G
H/A - över 2000 cc, åldersklass H
H/B - t.o.m. 2000 cc, åldersklass H
H/D - t.o.m. 1300 cc, åldersklass H
I/A - över 200 cc, åldersklass I
I/B - t.o.m. 2000 cc, åldersklass I
I/D- t.o.m. 1300 cc, åldersklass I
Roadsport (åldersklass 1, före 1.1.1985 homologiserare)
V8 - över 3.5 l. med V8-motor
A - 3.80-5.49 kg/hk
B - 5.50-6.99 kg/hk
C - 7.00-> kg/hk
Roadsport (åldersklass 2, före 1.1.1997 homologiserare)
2A - motorvolum over 2000 cc
2B - motorvolym t.o.m. 2000 cc
2C - motorvolym t.o.m. 1400cc och V1600 -bilar (modellserien startades före 1.1.2001)
Subaru Sport
Sports 2000, 1976-90 (obs. mönstrade däck)
SS1300
Locost
Mini 1000
Fiat Historic Ratapotti
Tidtabell
Information för tävlare
Anmälning till tävling
Anmälningstiden går ut den 7. augusti 2022 kl. 24.00. Efteranmälan görs till e-post: ajanotto(at)gmail.com. Noter kan ej garanteras vid efteranmälan.
För fast boende i Sverige är anmälningsgiften 100 euro/heat. För tävlare, som saknar egen transponder, finns sådan att hyra för 20 euro/heat.
I deltagaravgiften ingår programblad, förarpass, två depåpass, en passersedel för bil, Historic Grand Race 2022 Driver T-shirt och Grand Party mat-/drycksedel. Förare kan köpa extra Grand Party -sedelar till teammedlemmar och extra teambiljetter i tävlingskansliet.
Träning på fredagen
Den 19. augusti finns det >möjlighet att träna kl. 09.00 - 18.00 mot avgift (80 euro, betalningsplats cafétrian). Bullermätning måste utföras förrän bilen kan delta i träning och tävling. Bullermätningen (110 dB) sker på fredagen vid ambulansen och på lördagen vid besiktingshallen. Fredag 19.8. gruppernas träningstider:
Debån
Över 3.3 m höga fordon kör till depån via den s.k. övre porten, över huvudrakan. Porten hålles stängd under fredagens fria träning kl 12.00–18.00. Vid behov kan porten dock öppnas mellan träningsheaten. Porten är också stängd på lördagen och söndagen under hela tävlingsevenemanget. Depåansvarig öppnar porten vid behov (Ilkka Elomaa).
OBS! Vid ser- vice- och depårutorna bör under tävlingsbilen finnas en vätsketät skyddsmatta som är minst lika stor som bilens bottenyta. Därtill måste varje tävlare ha en 1 m2 stor uppsugningsmatta för förebyggande av oljeskador. Varje team bör på väl synlig plats ha en minst 6 kg:s brandsläckare för varje tävlingsbil.
Tunnelporten är stängt på natten från kl. 22.00 till 7.00.
Besiktingen
Tävlingsbilarna besiktigas i sina egna depårutor under fredagen och lördagsmor- gonen. Bilen kan besiktigas före anmälan. Bullermätningen (110 dB) sker vid besik- tingshallen.
Tävlingskansliet
Tävlingskansliet öppnas 19.8. kl. 18.00 vid banan.
Resultat
Ahvenisto Motorbana
För 55 år sedan, den 16. juli 1967, kördes invigningstävlingen på den splitternya Ahvenisto-banan i Tavastehus (Hämeenlinna). Banan var ett välkommet tillskott för den finländska banracingen, då den med sina många kurvor och stora höjdskillnader (på hela 32 meter, längd 2840 meter) bjöd på helt olika utmaningar än den ett år tidigare färdigställda Keimola-banan.
Färjförbindelserna från Stockholm leder till både Åbo och Helsingfors (Viking Line, Silja Line), från Kapellskär till Nådendal (Finnlines) och från Umeå till Vasa (Wasaline). Från Åbo till Tavastehus är det bara 15 mil, från Helsingfors 11 mil motorväg, från Nådendal 16 mil och från Vasa 32 mil.