Historic Grand Race är Finlands största historiska banracingtävling, deltävling i Gulf Historic Race Cup, och också Historic Racing Landskampen mellan Sverige och Finland / Nordic Historic Challenge. Tävlingen arrangeras den 17.-18. augusti på Ahvenisto motorbana i Tavastehus (Hämeenlinna).
På programmet finns tidsträningar och tävlingar (2 heat/ klass). Som pausprogram arrangeras på lördag och söndag uppvisningskörning av veterantävlingsmotorcyklar. Uppe på åsen på den s.k. hobbybilsparkeringen finns en klassikerutställning bägge dagarna.
Välkommen till en spännande och nostalgisk tävlingshelg!
Tävlingsklasser
Historic Formelbilar(enl FIA App K)
A - ensitsiga tävlingsbilar, åldersklasser E-F (1947–1965)
B - Formel V 1-förgasare, åldersklass G (1966–1971)
C - Formel V 2-förgasare, åldersklass H–1 (1972–1981)
D - Formel Ford 1600, åldersklasser G-J (1966–1990)
E - Formel Super Vee, åldersklasser H-I (1972–1981)
F - Formel 4, t.o.m. 1996
G - Formel 3, 1990–2001
Historic Standard/GT/GTS/GTP (enl FIA App K)
F/A - över 1600 cc, åldersklasser E-F
F/C - t.o.m. 1600 cc, åldersklasser E-F
F/D - t.o.m. 1300 cc, åldersklasser E-F
E-G1/E - t.o.m. 1000 cc, åldersklasser E-G1
F/GTP - Grand Touring Prototype, åldersklass F, motorvolym fri
G/A - över 1600 cc, åldersklass G
G/C - t.o.m. 1600 cc, åldersklass G
G/D - t.o.m. 1300 cc, åldersklass G
H - åldersklass H, motorvolym fri
I - åldersklass I, motorvolym fri
Roadsport (åldersklass 1, före 1.1.1985 homologiserare)
V8 - över 3.5 l. med V8-motor
A - 3.80-5.49 kg/hk
B - 5.50-6.99 kg/hk
C - 7.00-> kg/hk
Roadsport (åldersklass 2, före 1.1.1997 homologiserare)
2A - motorvolym over 2000 cc
2B - motorvolym t.o.m. 2000 cc
Subaru Sport
Sports 2000, 1976-90 (obs. mönstrade däck)
SS1300
Locost
Mini 1000
Fiat Historic Ratapotti
Tidtabell
Landskampen / Nordic Historic Challenge
Information för tävlare
Anmälning till tävling
Anmälningstiden gick ut den 3. augusti 2019 kl. 24.00. Efteranmälan görs till e-post: ajanotto(at)gmail.com. Noter kan ej garanteras vid efteranmälan.
För fast boende i Sverige är anmälningsgiften 70 euro/heat. För tävlare, som saknar egen transponder, finns sådan att hyra för 10 euro/heat.
I deltagaravgiften ingår programblad, förarpass, två depåpass, en passersedel för bil, Historic Grand Race 2019 Driver T-shirt, Grand Party en matsedel och två drycksedlar. Förare kan köpa extra Grand Party -sedelar till teammedlemmar (matsedel + drycksedel 15 euro), extra teambiljetter (20 euro/st.) och Historic Grand Race 2019 T-skjortor (15 euro) i tävlingskansliet.
I depårestaurangen (tältet) ordnas Grand Party för team och funktionärer på lördag kväll med varmrätt från och med kl. 18.00.
Träning på fredagen
Den 16. augusti finns det >möjlighet att träna kl. 09.00 - 18.00 mot avgift (70 euro, betalningsplats cafétrian). Bullermätning måste utföras förrän bilen kan delta i träning och tävling. Bullermätningen (110 dB) sker på fredagen vid ambulansen och på lördagen vid besiktingshallen (parc fermé -området). Träningstidtabell 16.8.2019
Debån
Transportbilar som är för höga (över 3,3 m) för depåtunneln kör in på banområdet via övre porten. Eventuella trailers bör fraktas till trailerparkering (vid ishallen).
I depån bör under varje tävlingsbil finnas en vätsketät skyddspresenning med minst samma ytstorlek som bilen. Dessutom bör det för varje tävlingsbil finnas en oljeabsorberingsmatta med en ytstorlek av c. 1 m2. Varje team bör på väl synlig plats ha en minst 6 kg brandsläckare för varje tävlingsbil. Depå el 15 euro/tävlare.
Besiktingen
Tävlingsbilarna besiktigas i sina egna depårutor under fredagen och lördagsmorgonen. Bilen kan besiktigas före anmälan. Bullermätningen (110 dB) sker på vid besiktingshallen.
Tävlingskansliet
Tävlingskansliet öppnas 16.8. kl. 18.00 vid banan. Kansliets telefonnummer är under Historic Grand Race +358 50 320 9477.
Eventuellt pressmaterial rörande team eller tävlingsbil kan levereras till tävlings- eller presskansliet. Blanketten för speakerinformation, som erhållits vid anmälan i tävlingskansliet, bör returneras ifylld till kansliet senast kl. 13.00 på lördagen.
Resultat
Tävlingsresultaten sättes upp snarast möjligt efter tidsträning/tävling på anslagstavlan och på nätet. En papperkopia av resultaten kan avhäntas från tävlingskansliet.
Ahvenisto Motorbana
För 52 år sedan, den 16. juli 1967, kördes invigningstävlingen på den splitternya Ahvenisto-banan i Tavastehus (Hämeenlinna). Banan var ett välkommet tillskott för den finländska banracingen, då den med sina många kurvor och stora höjdskillnader (på hela 32 meter) bjöd på helt olika utmaningar än den ett år tidigare färdigställda Keimola-banan.
Färjförbindelserna från Stockholm leder till både Åbo och Helsingfors (Viking Line, Silja Line), från Kapellskär till Nådendal (Finnlink) och från Umeå till Vasa (Wasaline). Från Åbo till Tavastehus är det bara 15 mil, från Helsingfors 11 mil motorväg, från Nådendal 16 mil och från Vasa 32 mil.