KILPALUOKAT

Historic erikoisvakio- ja GTS-autot

Historic vakio/GT -luokissa noudatetaan kansainvälisiä FIA:n liite K:n sääntöjä. Autojen tulee olla ikäkautensa mukaisia, ainoastaan turvavarusteet ovat nykyaikaiset. 
Suomessa luokan kilpakalusto jaetaan ikänsä perusteella ikäkausiin: E – F ja G – I. Ikäkauden E-F autot ovat valmistettuja ennen vuotta 1966, kun taas ikäkauden G autot ovat vuosilta 1966 – 71, H autot vuosilta 1972 – 76 ja I autot vuosilta 1977 – 81, tai niillä ajettu kilpaa aikakautenaan. Tämän lisäksi ne jaetaan luokasta riippuen vielä eri sylinteritilavuusluokkiin.
Historic erikoisvakio- ja GTS-autoja saa virittää, mutta muutosten tulee olla sellaisia jotka olivat käytössä ja hyväksyttyjä jo alkuperäisellä aikakaudella. Moni radalla nähtävä auto onkin aloittanut kilpailu-uransa jo yli 40 vuotta sitten.

LUOKKAJAKO:

Historic vakio- ja GT-autot, ikäkaudet G-I

Ikäkausien G – I (1.1.1966 – 31.12.1981) vakio/GT -autot ovat ikäkautensa "ykkösryhmäläisiä" 
– sarjatuotantoautoja, joissa on perusluokituksen mukainen tekniikka. Ne kilpailevat muiden historic-luokkien tapaan FIA:n liite K:n säännöillä.

LUOKKAJAKO:

Historic Formulat

Historic Formulat ovat pääsääntöisesti aitoja ja alkuperäisiä aikakautensa kilpailuhistorian omaavia kilpa-autoja. Merkittävän osan näistä muodostavat Volkswagenin Type 1 -tekniikkaan (VW kupla) perustuvat Formula V:t vuosilta 1966 - 1981. Mukana on myös muita historiallisia monopostoja kuten Formula Juniorit, Formula Fordit sekä uudemmat Formula V:t ja Formula 4:set. 
Historic Formulat ajavat kansainvälisillä FIA liite K:n, sekä Formula V:t lisäksi aikakautensa Formel V Europa -säännöillä.


LUOKKAJAKO:

Roadsport

Roadsport on HRF:n sisäinen luokka, jossa ajetaan vuosittain julkaistavan sääntökirjan mukaisilla autoilla. Alunperin se luotiin Harrasteautoluokka-nimisenä autoille, jotka jostain syystä jäävät Historic-sääntöjen ulkopuolelle. 
Luokka on erityisen suosittu varsinkin sellaisten kilpailijoiden keskuudessa, jotka haluavat kehittää ja rakentaa autojaan luovuutta edistävien sääntöjen puitteissa. 
Peruslähtökohtana on että auton on oltava FIA:n luokittelema (tai 
V8-luokan osalta tyyppihyväksytty) ennen vuotta 1985 (ikäkausi 1) tai ennen vuotta 1997 (ikäkausi 2) ja sen on oltava kaksivetoinen sekä tehdasvalmisteinen. HRF ry voi myöntää kilpailuluvan myös ikäryhmän 1 luokittelemattomalle autolle hakemuksesta.
Säännöt sallivat muuten varsin vapaan rakentelun. Moottori on vapaa teho/painosuhteen rajoissa (ikäkausi 1), mutta V8-luokassa V8-moottorin on oltava lisäksi vapaasti hengittävä. Ikäkauden 2 autojen rakentaminen on rajoitetumpaa. Renkaina käytetään erikseen listattuja normaaleja katurenkaita. Säännöt aikaansaavat sen että tasaväkisissä kärkikamppailuissa nähdään hyvinkin erityyppisiä autoja..

LUOKKAJAKO: Ikäkausi 1 (ennen 1.1.1985 luokitellut)

LUOKKAJAKO: Ikäkausi 2 (ennen 1.1.1997 luokitellut)

Subaru Sport

Formulamaisesti käyttäytyvät Subaru Sportit ovat englantilaisen Van Diemen -tehtaan rakentamia täysverisiä kilpailukäyttöön tehtyjä kaksipaikkaisia urheiluautoja. Luokka saapui Suomen radoille Keke Rosbergin lanseeraamana vuonna 1990. Suomeen toimitetut autot varustettiin Subarun 2,2-litraisella moottorilla ja vaihdelaatikolla. 
Ratakaudesta 2010 lähtien luokka on käyttänyt aiemman Van Diemen SR Sport –luokkanimensä sijaan historiallista Subaru Sport -nimeä.
Autojen tekniikka koostuu edelleen alkuperäisen luokan mukaisista Subarun sarjatuotanto-osista.

SS 1300

SS 1300 - luokan autot ovat entisen Special Saloon -luokan autoja, joiden sylinteritilavuus on alle 1,3 litraa. Kilpailuihin hyväksytään autot joilla on joko katsastuskortti tai kilpailuhistoria Special Saloon -luokasta vuodelta 1995 tai aiemmin. 
Säännöt vastaavat vuoden 1996 Special Saloon -luokan sääntöjä painorajoituksineen, poikkeuksena ilmanohjaimia ja turvallisuussääntöjä koskevat päivitykset.
Näitä autoja on aikoinaan ollut SM-kilpailuissa varsin runsaasti ja nyt ne keräävät kilpahistoriaa harrastetasolla HRF:n kisoissa.

Locost

Locostit ovat kisanneet vuodesta 2004. Luokka on tarkoitettu Lotus Seven -tyyppisille putkirunkoisille urheiluautoille. Kyseessä on siis yksityyppiluokka Ron Championin kirjan, Build Your Own Sports Car for as Little as 250 pounds and RACE IT mukaan rakennetuille autoille. HRF:n kilpailuihin hyväksytään autot jotka ovat Locost Finlandin sääntöjen mukaisia. 
Autoissa voi olla moottorina mikä tahansa nelisylinterinen ja -tahtinen rivimoottori, joita on valmistettu vähintään 5000 kpl.

Mini 1000

Suomen vanhin edelleen kisaava merkkiluokka, Mini 1000 kilpailee osana Gulf Historic Race Cupia. Mineissä (MK1, MK2, MK3, MK4, MK5, MK6 tai MK7 ja identtisten henkilöautojen korit) on noin satahevosvoimaiset BMC/BLMC 998 ccm moottorit, joiden kuutiotilavuuden voi nostaa alkuperäisosia koneistamalla 1030 cm³:iin. Kilpailemisen luokassa voi aloittaa jo 16 vuotiaana AKK:n eriluvalla, kunhan kilpailulisenssi ja rataleima ovat voimassa.







HRF kotisivu > Historic Grand Race 2015 >

Historic Grand Race
Ohjelma Kartta Kilpaluokat Harrasteajoneuvoparkki Tuotteet
Kilpailijoille Till tävlare Medialle

hiF

hisG

hisformu

roadspor

subaruslocostss1300

mini