Historic Race Finland ry (HRF)

Vuonna 1990 perustetun Historic Race Finland ry:n tehtävänä on vaalia historiallisten kilpa-autojen harrastusta sekä järjestää historiallisten autojen asfalttiratakilpailuja. HRF:n toiminta käynnistyi 90-luvun alkuvuosina kerhokilpailujen merkeissä ja varsin nopeasti mukaan tulivat myös kansalliset kalenterikilpailut. Nykyisin HRF näyttelee varsin merkittävää osaa suomalaisessa rata-autoilussa. Se järjestää yhteistyössä paikallisten autourheiluseurojen kanssa Suomen eri moottoriradoilla vuosittain neljä kilpailuviikonloppua – kahdeksan osakilpailua – käsittävän ratasarjan, johon ilmoittautuu vuosittain pitkälti yli 200 kilpailijaa. Viime vuosina on sarjan päätapahtumaan, Historic Grand Raceen Hämeenlinnan Ahvenistolla, osallistunut yli 170 kilpailijaa. Tämä tekee siitä yhden maamme suurimmista rata-autoilutapahtumista. HRF ry:n jäsenmäärä on yli 500, mikä tekee siitä myös erään Suomen suurimmista yksittäisistä autourheiluseuroista.

Historic Racing kilpailumuotona

Historic-kilpailuissa tavoitteena on ensisijaisesti auton historian kunnioittaminen ja kaluston vaaliminen. Kilpailuissa nähtävät autot ovatkin omistajansa silmäteriä, joilla saattaa olla hyvinkin pitkä ja värikäs kilpailuhistoria takanaan. Pitkää kokemusta löytyy usein myös ratin takaa. Radalla nähdäänkin kilpailijoita joista jotkut ovat aloittaneet autourheilu-uransa jo 60-luvulla. Suurin ero Historic-kilpailutoiminnassa verrattuna nykyaikaisella kalustolla tapahtuvaan kilpailuun on se, että tavoitteena ei ole kilpailijan ammattimaisen uran rakentaminen ja nousu autourheilun huipulle, vaan kilpaileminen puhtaasti harrastuspohjalta ja kiinnostuksesta juuri tähän lajiin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että kilpailujen urheilullinen taso olisi vaatimaton ja menestyminen helppoa. Voitosta ajetaan tosissaan ja kalustoa kehitetään sääntöjen puitteissa koko ajan, aivan kuten missä hyvänsä moottoriurheilulajissa. Myös järjestelyiltään Historic-kilpailutapahtumat ovat täysiverisiä ratakilpailuja.

Historic-luokkien kansainväliset säännöt mahdollistavat kilpailemisen samalla kalustolla myös ulkomailla. Moni kotimainen kilpailija vieraileekin vuosittain myös muissa Euroopan maissa, ja onpa suomalaismenestystä tullut myös Atlantin tuolla puolen. Kilpailijavaihtoa tapahtuu myös Suomeen päin. Etenkin Ruotsalaiset ovat tuttuja vieraita HRF:n kilpailuissa.

Kansainvälisten Historic-luokkien lisäksi HRF:n kilpailuissa on mukana myös muita luokkia, joista suosituimpia ja samalla myös HRF:n suurimpia on HRF:n sisällä kehitetty Roadsport-luokka (alkuperäiseltä nimeltään Harrasteautoluokka). Se luotiin alunperin autoille, jotka joko ikänsä tai viritysasteensa johdosta jäivät kansainvälisten Historic-luokkien ulkopuolelle. Roadsport-luokka noudattaa HRF:n julkaisemaa sääntökirjaa ja vuosien varrella siitä on muodostunut oma erottamaton osansa HRF:n toimintaa ja suomalaista rata-autoilua. HRF:n alaisuudessa kilpailevat näiden lisäksi Subaru Sportit -kilpaurheiluautot, SS 1300:set (ent. Special Saloon), Locost -kit carit (Lotus 7 -tyyppiset) ja Suomen vanhin rataluokka, Mini 1000.

OSOITE

Timo Rantanen (Historic) etunimi.sukunimi(at)nujukumpu.fi p. 040 548 9759

FORMULATOIMIKUNTA

Jäsenet:   Simo Kohonen etunimisukunimi60(at)gmail.com p. 040 508 4479
  F3 ja F4 yhdyshenkilö Risto Tonteri etunimi.sukunimi(at)sthalytys.fi p. 0400 462891

Jäseneksi liittyminen

Yhdistykseen voivat liittyä kaikki halukkaat - kilpailukäyttöön soveltuvan auton omistaminen ei ole jäsenyyden ehtona. HRF järjestää jäsenistölleen kilpailujen lisäksi muitakin teemallisia tilaisuuksia. Suomen suurimmissa autonäyttelyissä HRF:läiset esittelevät kilpailukalustojaan sekä toimintaansa. Jäsentiedotteet pitävät jäsenet ajan tasalla siitä mitä lajirintamalla tapahtuu. HRF ry:n jäsen rekisteröityy automaattisesti Autourheilun Kansalliseen Keskusliittoon ja tätä kautta saat myös AKK:n edut.

Jäseneksi voit liittyä täyttämällä Online-lomakeen osoitteessa: https://forms.gle/FFXJNXzTaQYNM59j9

JÄSENMAKSUT 2024

• Liittymismaksu 10 EUR
  • Jäsenmaksu 35 EUR

Jäsenmaksut maksetaan jäsenmaksulaskulla AKK:n tilille.

Yhdistyksen säännöt

Säännöt

HISTORIC RACE FINLAND RY
Kirjavakatu 1
15300 Lahti
Finland

© 2018 - Historic Race Finland ry.
All Rights Reserved.

Kilpailut