Nordic Cup 2004


HRF Kotisivu -> Nordic Cup 2004


PALKINTOSIJOITUKSIA MANTORPISTA


Suomalaiset lähtivät ristiretkelle länteen ja hyviä tuloksia syntyi. Ruotsin Mantorpissa 24.-26. syyskuuta ajetuissa Nordic Cupin lähdöissä ja Racerhistoriska Klubbenin finaalilähdöissä oli mukana Suomesta neljä osanottajaa Standard/GT 1965 över 1300 cc -luokissa ja viisi Formel Vee -luokissa.

FORMULA VEET

Suomalaisia tutkimassa viikonlopun kisaohjelmaa. Kilpailun FIA:n teknisenä asiamiehenä toimi Ralf Pettersson (toinen vasemmalta) ja formulaharrastajista kuvassa Merja Fischer (vas.), Kim Petterson sekä Juha Kuussaari (oik.).

Lauantaiaamun aika-ajoissa jaettiin lähtöpaikat sekä lauantain RHK:n finaaleihin, että sunnuntain Nordic Cupin kisoihin. Formula Veet jakaantuivat RHK-lähdössä 1300 B-luokkaan (1966-68 vuosien FVeet) ja 1300 C-luokkaan (1969-71 FVeet). Nordic Cupissa FV-luokat yhdistettiin joidenkin lähteiden mukaan. Yhdeksäntoista formulan joukosta paalupaikan vei Historic Grand Race -voittaja Roger Johansson ’70 RPB:llä. Kim Petterson oli parhaana suomalaisena aika-ajojen kuudes ’67 RPB:llä. Juke Puurunen sijoittui ’70 Veemaxilla vain kolme sadasosaa huonommalla tuloksella heti seuraavaksi.

Veikko Ukkolan aika-ajoa varjosti moottoririkko. Nopeassa aikataulussa Autodynamics FVeehen vaihdettiin Juke Puurusen varamoottori. Tärkeinä apuvoimina hääri Juken mekaanikko Anne Pasanen ja Veemax-kuski Jarmo Brandes. Moottorivaihto saatiin valmiiksi juuri ennen starttia. Kuvassa Vekaa jo hymyilyttää. Lähtöjonossa ilmeni kuitenkin kytkinongelma ja lauantain RHK-lähtö jäi lopulta ajamatta. Ruuvausta jatkettiin ja vaivannäkö kannatti. Sunnuntain Nordic-lähdössä Ukkola ajoi kokonaiskisan seitsemänneksi ja ollen samalla B-luokkalaisten kakkonen.

RHK:n FV-finaalissa Juke ajoi kovassa seurassa C-luokan kolmanneksi Johanssonin jälleen voittaessa. B-luokassa tuli Suomeen kaksoisvoitto. Kim Petterson voitti luokan ja toiseksi viimeisestä lähtöruudusta lähtenyt Caj Hasselgren (kuvassa toisena) oli ’68 RPB:llä toinen. Merja Fischer (kuvassa neljäntenä) kipusi C-luokan kahdeksanneksi.

Historian ensimmäisen Nordic Cupin Historic Formula Vee -lähdön vei nimiinsä, ehkä odotetustikin, Roger Johansson. Kakkoseksi ajoi Axel Madsen ’70 BMVeellä ja Christian Sörensen ’70 BMVeellä oli kolmas. Nopein suomalainen, Juke Puurunen oli neljäs. Caj Hasselgren oli kisan kuudes (B-luokan 1.) ja Veikko Ukkola sai formulan pelittämään ajaen seitsemänneksi ( B-luokan 2. ). Merja Fischer sijoittui keskivaiheille ollen yhdeksäs. Kim Pettersonin kilpailu keskeytyi toisessa kurvissa, kun RPB:n etuakseli katkesi.

Juke Puurusen (etualalla) neljäs tila Nordic-formulakisassa oli hyvä saalis. Kisan tuiskeessa hän sai jopa ”puskuapua” ruotsalais-Veemaxilta, joka törmäsi hänen Veemaxinsa takalistoon - onneksi suht pienin vahingoin. Kuvassa takaa-ajajana Linus Sjöberg ’69 Veemaxilla.


STANDARD/GT-AUTOT

Paalupaikalle ajoi Standard/GT -luokassa Lotus Elanilla kilpaileva Rolf Nilsson. Suomalaisista nopein oli Henry Snabb ’64 Ford Falconilla, mutta hänen tuloksensa hylättiin. Hän leikkasi varikkoportilta lähtevän yhtenäisen viivan eikä noteerannut liputusta varikolle tuon jälkeen. Ohjaajakokous pidettiin vasta aika-ajojen jälkeen, joka oli ainakin suomalaiskilpailijoille vieras käytäntö niinpä pelisäännöt eivät olleet välttämättä selvät ulkomaalaisille vielä aika-ajoissa.

Yhdentoista kierroksen RHK-lähdössä Henry Snabb Falconilla nousi takarivistä sisukkaasti kohti mitalisijoja. Viimeisessä mutkassa ennen maalisuoraa hän ohitti tiukassa kisatilanteessa Lars Esseliuksen Falconin ja ajoi ruutulipulle luokan kakkosena. Ratatuomarin mielestä ohitus oli kuitenkin ollut epäurheilijamainen (Esselius oli joutunut jarruttamaan, jolloin tilanne tuli paikallisen näkemyksenä mukaan peruuttaa) ja Henry sai penaltyn sijoittuen lopulta luokkansa (HCT/CCT 15) kolmanneksi. Juha Liukkonen oli viides Falconillaan. Ja jälleen suomalaisten tilille kaksi luokkavoittoa Lotus Cortina-kuljettaja Jukka Suomisen ja Porsche-kuljettaja Erkki Yrjölän toimesta.

Standard/GT -autoilla Nordic-kisa oli tunnin mittainen koitos. Sen aikana oli vaihdettava kuljettajaa tai mikäli ajoi yksin oli seistävä minuutti ratavarikolla. Kaiken kaikkiaan osallistujia oli neljäkymmentä. Suomeen tuli jälleen hyviä sijoituksia.

Henry Snabb (kuvassa keulilla) lähti kisaan eturivistä, kun kilpailunjohto päätti huomioida lauantaina hylätyn aika-ajotuloksen ettei rangaistus olisi kaksinkertainen. Hän saapui johdossa kuljettajavaihtoon, missä Helge Snabb odotti ajovuoroaan. Väärinkäsityksen vuoksi he pitivät minuutin varikkostopin vaikka se ei ollut tarpeen kuljettajaa vaihtaville. Tomas Gustavsson parinaan Victor Israelsson (kuvassa toisena) hyötyivät tästä ja siirtyivät kärkeen ’65 Mustangilla pitäen paikkansa maaliin saakka. Henry ja Helge olivat Falconilla hienosti kakkosia ja Lars Bondesson Elanilla kolmonen.

Nordic-kisan alkukierroksilla oli ahdasta, neljänkymmenen kilpurin hakiessa paikkaansa. Soolona ajanut Jukka Suominen Lotus Ford Cortinalla (kuvassa äärioikealla) otti lopulta luokkavoiton sekä kokonaiskisan 10. sijan.

Juha Liukkonen ajoi Ford Falconilla Nordic-kisan ilman toista kuljettajaa sijoittuen luokkansa kolmanneksi (kokonaiskisan 7.). Taaempana kuvassa Fredrik Tornérhielmin 93 Saab sekä pari vikkelää MIni Cooperia.

Ruotsalaisen K A Henrikssonin ’62 Jaguar E-Type seuraa Erkki Yrjölän ’65 911 Porschea. Maaliviivan Yrjölä ylitti kahdeksantenatoista ja oman luokkansa nopeimpana.


LINKKEJÄ

Tarinaa:

Tulokset:

Kuvia: