TAKAISIN KOTISIVULLE

HRF Esittely


HRF Kotisivu -> Esittely


FIA European Challenge for Historic Touring Cars -osakilpailussa Ruotsissa
1995 vetää letkaa Suomen Helge Snabb 1964 Ford Falcon Sprintillä

Historic Race Finland ry (HRF)

Vuonna 1990 perustetun Historic Race Finland ry:n tehtävänä on vaalia historiallisten kilpa-autojen harrastusta sekä järjestää historiallisten autojen asfalttiratakilpailuja. HRF:n toiminta käynnistyi 90-luvun alkuvuosina kerhokilpailujen merkeissä ja varsin nopeasti mukaan tulivat myös kansalliset kalenterikilpailut. Nykyisin HRF näyttelee varsin merkittävää osaa suomalaisessa rata-autoilussa. HRF järjestää yhteistyössä paikallisten autourheiluseurojen kanssa Suomen eri moottoriradoilla vuosittain neljä kilpailutapahtumaa käsittävän ratasarjan, jonka suosio jatkaa kasvamistaan. Viime vuosina on sarjan päätapahtumaan, Historic Grand Raceen Hämeenlinnan Ahvenistolla, osallistunut lähes 150 kilpailijaa. Tämä tekee siitä erään Suomen suurimmista rata-autoilutapahtumista. HRF ry:n jäsenmäärä on noin 350, mikä tekee siitä myös erään Suomen suurimmista yksittäisistä autourheiluseuroista.


Historic-lähtö Ahvenistolla

Historic Racing kilpailumuotona

Historic -kilpailuissa tavoitteena on ensisijaisesti auton historian kunnioittaminen ja kaluston vaaliminen. Kilpailuissa nähtävät autot ovatkin omistajansa silmäteriä, joilla saattaa olla hyvinkin pitkä ja värikäs kilpailuhistoria takanaan. Pitkää kokemusta löytyy usein myös ratin takaa. Radalla nähdäänkin kilpailijoita joista jotkut ovat aloittaneet autourheilu-uransa jo 60-luvulla. Suurin ero Historic-kilpailutoiminnassa verrattuna nykyaikaisella kalustolla tapahtuvaan kilpailuun on se, että tavoitteena ei ole kilpailijan ammattimaisen uran rakentaminen ja nousu autourheilun huipulle, vaan kilpaileminen puhtaasti harrastuspohjalta ja kiinnostuksesta juuri tähän lajiin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että kilpailujen urheilullinen taso olisi vaatimaton ja menestyminen helppoa. Voitosta ajetaan tosissaan ja kalustoa kehitetään sääntöjen puitteissa koko ajan, aivan kuten missä hyvänsä moottoriurheilulajissa. Myös järjestelyiltään Historic-kilpailutapahtumat ovat täysiverisiä ratakilpailuja.

Historic -luokkien kansainväliset säännöt mahdollistavat kilpailemisen samalla kalustolla myös ulkomailla. Moni kotimainen kilpailija vieraileekin vuosittain myös muissa Euroopan maissa, ja onpa suomalaismenestystä tullut myös Atlantin tuolla puolen. Kilpailijavaihtoa tapahtuu myös Suomeen päin. Etenkin Ruotsalaiset ovat tuttuja vieraita HRF:n kilpailuissa.

Kansainvälisten Historic-luokkien lisäksi HRF:n kilpailuissa on mukana myös muita luokkia, joista ehdottomasti suosituin - ja samalla myös HRF:n suurin luokka - on HRF:n sisällä kehitetty Roadsport-Harrasteautoluokka. Se luotiin alun perin autoille jotka joko ikänsä tai viritysasteensa johdosta jäivät kansainvälisten Historic-luokkien ulkopuolelle. Roadsport-luokka noudattaa HRF:n julkaisemaa sääntökirjaa ja vuosien varrella siitä on muodostunut oma erottamaton osansa HRF:n toimintaa ja suomalaista rata-autoilua.


HRF:n Historic Formula Vee -kalustoa HRF:n Historic GTS- ja erikoisvakioautokalustoa HRF:n erikoisvakioautokalustoa Harrasteautoluokan lähtö Ahvenistolla HRF kilpaurheiluautoluokan kotimainen Bensco GTO van Diemen SR Sport